KİTAP İNCELEMESİ #6: KÜÇÜK AĞACIN EĞİTİMİ - FORREST CARTER



Küçük Ağacın Eğitimi, tek kelimeyle mükemmel bir kitaptı. Çerokilerin yani Kızılderili felsefesinin etkisiyle gerçek iyiliği, sevgiyi, dostluğu ve insan kalmayı öğretiyor sizlere. Bu dünyaya, doğaya ve insan olmak kavramına gerçekte uzak olanların, yabancı olanların kim olduğunu anlıyorsunuz. Bir çocuğun anladığı kadar iyi anlayamadığınızı fark ediyorsunuz tüm bu hayatı.


GERÇEK BİLGELİK, İYİLİK VE SEVGİ İLE TANIŞIN


Kitap, yazarın küçük yaşta anne ve babasını kaybedip, Büyük babası ve büyük annesinin yanına gelmesiyle başlıyor. Başladığı andan itibaren de çocuktaki saflığı ve temizliği hissediyorsunuz kitabın her bir cümlesinde. Gözünüzde canlanıyor her an, her mutluluk ve her hüzün. Büyükleri Küçük Ağaç diyorlar ona. Yeni öğrendiği her şeyi paylaşıyor sizinle. Sevginin ne olduğunu, dostluğun ne olduğunu, doğayla iç içe yaşamayı, hayatı ve insanları sevmeyi, saygı göstermeyi ve kendin olup öyle kalabilmeyi yeniden öğretiyor.

Onlara göre sevgi ve anlayış aynı şeydi. Büyükanne, anlamadığı bir şeyi sevemeyeceğini söyledi. İnsanları ve Tanrı'yı anlamazsan ne insanları ne Tanrı'yı sevebilirdin.

Küçük Ağaç kısa sürede yeni hayatına alışıyor ve her şeyi çok çabuk kavrıyor. Vaktinin çoğunu büyükbabası ile birlikte geçiriyor ve bir çok şeyi de ondan öğreniyor. Politikacıları, insanları tanımasını, isimlerin, ünvanların ve gülüşlerin ardındaki sahte yüzleri görmesini sağlıyor. Ona hata yapması için izin veriyor kimi zaman, gerçekleri görmenin en iyi yolunun bu olduğunu söylüyor. Küçük yaşta müthiş bir olgunluğa erişiyor Küçük Ağaç. Geçmişini, ailesini ve "yasa" olarak tabir ettikleri diğer insanların onlara bakış açılarını daha iyi kavrıyor. Büyükbabasının yardımıyla kendini gelecek tehlikelere karşı hazırlıyor ve korumayı öğreniyor.

Geçmişini bilmezsen, bir geleceğin olmaz çünkü. Halkının bir zamanlar nerede olduğunu bilmezsen, nereye gittiğini de bilmezsin.

Çerokilere yapılan zulümleri ve yurtlarından nasıl uzaklaştırıldıklarına da değiniyor kitapta. İnsanlara sırf ait oldukları ırk, inanış veya kültür üzerinden kurulan baskıları, zulümleri ve haksızlıkları işliyor. İnsanın aç gözlülüğünün, hırsının ve doymak bilmez her türlü arzusunun hem insanlığı hem de içinde yaşadığımız dünyayı nasıl yıkıma götürdüğünü daha iyi anlıyorsunuz okudukça. Doğaya ve yaşama bakış açınız kesinlikle değişiyor. Aslında son derece yalın ve basit düşünmek gerektiğini, her şeyi anlamanın her şeyi sevebilmenin başının bu olduğunu anlıyorsunuz. Küçük Ağacın gözünden sevgi, anlayış ve iyi şeyleri paylaşmaya ne kadar muhtaç olduğumuzu görüyorsunuz bu kitapta.

İyi bir şeyle karşılaştığın zaman, yapman gereken ilk şey bulabildiğin insanla onu paylaşmaktır. Bu şekilde iyilik öyle bir yayılır ki nereye gittiğini bilemezsiniz.

Küçük Ağaç, aldığı bu güzel eğitim sayesinde, hem insanları tanır, hem doğaya karşı yıkıcı olmaktan uzak barışçıl bir hayat sürer hem de karşılaştığı zorluklara karşı dirençli ve olgun kalabilmeyi öğrenir. Önce toprağı olarak bildiği evinden uzaklaşmak zorunda kalır ve sonra bir bir kaybeder tüm dostlarını. Artık kendi yolunu çizmek, onu bekleyen dostlarına kavuşacağı güne kadar hayatta tek başına yol almak zorundadır.


İnanın, yazarın anılarına ait çeşitli bölümlerden oluşan bu kitaptaki her olay önemli bir ders niteliğinde ve neredeyse söylenen her söz altı çizilmeye değer. Ben burada bir kısmını sizlerle paylaştım ve okuyacak olanlara haksızlık olmasın diye konuyu, olayları ele almadım. Bu kitabı vakit kaybetmeden okumanızı tavsiye ediyorum. Başka kitaplarım var onlar bitsin okurum demeyin, size tavsiyem listenizde bir yere sıkıştırın ve bir an önce okuyun. Zaten o kadar akıcı ve temiz bir anlatım var ki, kısa sürede bitireceksiniz. Benim gibi keşke bitmeseydi diyeceksiniz. İncelememi kitaptan yaptığım son bir alıntıyla noktalıyorum.


Yalnızca arılar, ihtiyaçlarından fazlasını depolar ve bu yüzden ayılar tarafından soyulur. Paylarından fazlasını depolayan insanlar için de durum böyledir. Bu yüzden savaşlar çıkar ve herkes kendi payını arttırmak için söz oyunlarına başvurur.

KİTAP İNCELEMESİ #6: KÜÇÜK AĞACIN EĞİTİMİ - FORREST CARTER KİTAP İNCELEMESİ #6: KÜÇÜK AĞACIN EĞİTİMİ - FORREST CARTER Reviewed by Ne Okudum Ne İzledim on Nisan 12, 2016 Rating: 5

23 yorum

  1. Partinize bakılırsa, küçük ağacın hikayesi oldukça sürükleyici ve etkileyici.Ben buradan özetini okurken dahi etkilendim.Başarılar kardeşim. Yeni kitapları sabırsızlıkla bekliyorum.sevgi ve saygılarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle öyle, okudukça insanı özüne döndürüyor diyebilirim. Elbette en kısa zamanda yeni yazılar ekleyeceğim. Teşekkürler, saygılar, sevgiler. :)

      Sil
    2. Yalnız sayfana sosyal paylaşım düğmelerini eklersen,okuyup beğenenler paylaşarak daha çok kişinin okumasına vesile olabilir.

      Sil
    3. Haklısınız. Tavsiyeniz için teşekkürler. Bununla ilgileneceğim. :)

      Sil
  2. Çok güzel ve çok anlamlı bir kitap.Küçük Ağaç'ın dünyasında dolaşmak bir güzellik ve acı barındırıyor..Okuyanı hemen yakalayan bir kitap gerçekten..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Güzel ifade ettiniz. :) Hem güzellik hem acı barındırıyor. Gerçekten çok güzeldi...

      Sil
  3. Çok güzel yazmışsınız. Kitabı daha önce görmedim ama yorumunuzdan sonra listeme aldım. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlginiz ve yorumunuz için teşekkürler. Umarım siz de beğenirsiniz kitabı okuduktan sonra. :)

      Sil
  4. İlk kez karşılaştım bu kitapla ve yalnızca özeti bile çok etkiledi "Bir çocuğun anladığı kadar iyi anlayamadığınızı fark ediyorsunuz tüm bu hayatı." listeme aldım teşekkürler Serhat :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben teşekkür ederim. Aynen öyle bir çocuk kadar olamadığımızı fark ettiriyor. Bugünkü yazınızla da içeriği uyuşuyor.:) Hayatta kaçırdığımız noktaları, hayatı anlamlı kılan sevgi, dostluk, iyilik gibi kavramları çok güzel dile getiriyor kitapta. Bu anlamda keyifle okuyacağınızı düşünüyorum. :)

      Sil
  5. Ne kadar harika bir yorum. Blogun tasarımı da çok hoş olduğu için alıntılar ve özet görsel olarak ta cezbedici. Eline sğlık. Ben de ilk olarak bu kitabı Üstün Dökmen'in Küçük Şeyler kitbında rastlamıştım. Üstün Dökmen epey bir bahsetmişti kitaptan. O yüzden geçtiğimiz günlerden İzmir Kitap Furı vardı görür görmez aldım. Elimdeki kitap bitince buna başlayacağım. Ertelemeyeceğim. Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet alıntılar çok hoş oluyor görsel anlamda, kendi yazımı okuyasım geliyor defalarca. :D
      Üstün Dökmen'in bahsettiğini bilmiyordum ama kesinlikle şaşırmadım. Çok güzel bir kitap çünkü. Çok saf, temiz bir anlatım var. Bu kadar beğeneceğimi düşünmemiştim okumadan önce. Dilerim siz de beğenirsiniz.
      Ben teşekkür ederim yorumlar ve övgüler için. Mutlu oldum. Sağ olun. :)

      Sil
  6. Çok güzel kitap hatta bloğumda paylaşmışım.
    Severek okudum

    YanıtlaSil